Focusgroupsessie

Algemene omschrijving

Een focusgroep is een samengestelde groep, bestaande uit 6 tot 10 deelnemers die een zorgvuldig geplande discussie voeren over hun ideeën, motieven, belangen en denkwijze omtrent een omschreven aandachtsgebied. Om de discussie te leiden wordt er gebruik gemaakt van een vragenlijst of ‘topic’ lijst (een lijst met gespreksonderwerpen).

Voordelen

  • Je krijgt zicht op de meningen, behoeften en wensen die bestaan met betrekking tot een bepaalde onderwerpen.
  • De kracht van een groep: deelnemers reageren op elkaars ideeën en maken associaties. Hierdoor stimuleert je creativiteit en diepgang
  • Je verzamelt in één keer data van meerdere mogelijke gebruikers, dit bespaart tijd.

Nadelen

  • Knelpunten in de gebruiksvriendelijkheid kunnen met behulp van een focusgroep niet worden achterhaald omdat respondenten zich niet in een realistische situatie bevinden
  • Een focusgroep is geen steekproef. Resultaten zijn daarom niet zondermeer te generaliseren, laat staan de kwantificeren
  • In een focus groep kan het gebeuren dat de meeste dominante persoon de mening van de andere beïnvloed, waardoor de rest eigenlijk de mening overneemt van de meeste dominante persoon

Handleiding

Om een focus groepsessie te starten moet je met bepaalde dingen rekening houden.

Wat is het onderwerp/probleem?

Het vasttellen van een onderwerp of het probleem die je gaat bespreken is natuurlijk het belangrijks.

Stel vast wie er uitgenodigd moeten worden?

De vraag die hier beantwoord moet worden is wat is het doel van het onderzoek en wie kan ik daar het beste aan deelnemen?

Welke praktische zaken moeten er verder worden geregeld?

  • Waar kun je potentiële deelnemers vinden?
  • Welke beloningen kan je verzinnen om mensen te motiveren voor deelname?
  • Wat is een geschikte locatie?
  • Wie kan een goede gespreksleider zijn?
  • Inventariseer goede vragen die gesteld kunnen worden.

De deelnemers aan een focusgroep

Groepsgrootte:  Een focusgroep bestaat uit 6 tot 12 personen. Met minder dan 6 personen kan het voorkomen dat de dialoog onvoldoende op gang komt. Bij een groep bestaande uit meer dan 12 personen wordt het moeilijker om iedereen aan bod te laten komen.

Samenstelling van de groep: De groep moet homogeen zijn samengesteld met voldoende variatie onder de deelnemers om verschillende meningen naar voren te laten komen. De homogeniteit wordt vaak gezocht in leeftijd, opleiding, het gebruik van een zelfde aanbod of beroep.

Het ontwikkelen van de vragenlijst

De vragen die gesteld worden bepalen voor een groot deel het succes van het onderzoek.

Maak eerst een ruwe inventarisatie van de vragen die je wilt gaan stellen. Het gaat er in dit stadium nog niet om dat u de vragen goed formuleert, dit komt later. Een brainstorm kan bruikbaar zijn voor deze inventarisatie. Voeg daarna vragen die op elkaar lijken samen en prioriteer de vragen. Vaak zijn vijf tot tien hoofdvragen meer dan voldoende. Open vragen zijn het meest geschikt voor een dergelijk onderzoek.

 Benodigdheden

Fasen in het onderzoek

Deze methode kan het best gebruikt worden bij het testen van concepten. De focusgroep sessie is daarom een geschikte methode voor de conceptfase. Deze fase bevind zich meestal tussen een onderzoeksrapport en een adviesrapport.

Tips

  • Leidt de groep terug naar het onderwerp als de groep te ver dreigt af te dwalen
  • Geef nooit een eigen mening en ga nooit in de verdediging
  • Zorg voor een informele setting.
  • Zorg dat de overgang naar een volgend onderwerp vloeiend verloopt en hou de groep enthousiast

Literatuurlijst

http://www.cbo.nl/Downloads/102/Handleiding%20focusgroepen.pdf